PARKO REVOLUTIONERAR PARKERINGFÖRVALTNINGEN MED TOUGHPAD FZ-X1

Parkingingsplatser har blivit en bristvara i Kortrijk, liksom i många andra städer runtom i Belgien. Parkeringsbolaget Parko i Kortrijk, har emellertid funnit en lösning för att optimera de tillgängliga platserna optimalt.

Parkos uppdrag är att ta hand om parkeringssituationen och dess infrastruktur, i staden Kortrijk som ligger i Belgien. Varje dag går Parkos parkeringsvakter omkring i staden och säkerställer att parkeringsreglerna efterföljs. I början av året togs en helt ny mobil plattform i bruk vilket gör att detta nu fungerar helt digitalt.

Pionjär för parkeringsförvaltning

Parko har i många år specialicerat sig på parkeringsförvalning och de investerar mycket i digitalisering. En av deras främsta introduktioner är korttidsparkering: ”Sensorer finns placerade på varje parkeringsplats där korttidsparkering är tillåtet, ”förklarar Jean-Paul Vandewinckele,  verksamhetschef på Parko. ”När en förare parkerar sin bil på en korttidsparkeringsplats, aktiveras sensorerna och ett tidtagarur startar. När den maximala parkeringstiden på 30 minuter har uppnåtts, går ett meddelande ut till den närmaste parkeringsvakten så att de kan åtgärda detta på en gång.”  

I Belgium är Parko det första parkeringsbolaget som erbjuder en app som gör att förarna i realtid kan se var det finns en ledig parkeringslucka i staden. Appen guidar sedan föraren till den närmaste lediga parkeringplatsen. "Dessutom kan föraren betala direkt via appen med deras mobiltelefon så att de inte behöver leta en betalstation,” tillägger Jean-Paul Vandewinckele.

Android-applikation

Efter att ha introducerat olika åtgärder för infrastruktur och kundupplevelse, bestämde sig Parko för att uppgradera plattformen som parkeringsvakterna använde med avsikt att förenkla servicen och digitalisera de olika processerna. Parko samarbetade med mjuk- och hårdvaruleverantören Tradelec för att utveckla en helt ny mjukvaruplattform.

Målet med denna nya applikation var att förenkla de administrativa processerna, minska arbetsbelastningen, och synkronisera automatiskt med back-office systemet. ”Parkos uppdrag var tydligt: den nya pplikationen skulle vara så enkel att den kunde köras på en smart telefon,” förklarar Daniël Frederickx, försäljningschef på Tradelec. ”Operativsystemet Android var det självklara valet för oss.”

Förlängd service och förenklade processer

“En av nyckelfunktionerna i applikationen är att göra så att parkeringsvakterna registrerar parkeringsöverträdelser och skapar nödvändiga dokument för att kräva avgifter, ” säger Jean-Paul Vandewinckelse.

"Om en överträdelse har gjorts så scannar parkeringsvakten bilens registreringsskylt. Då hämtas all data om ägaren från systemet. Det enda som parkeringsvakten behöver fylla i är några datafält och ta en bild av fordonet. Filerna överförs direkt till systemet och efter några dagar så har personen som parkerat fel fått hem en parkeringsbot. Med denna nya applikaton tar det endast en minut att skapa en fil – en besparing från tidigare fem minuter. En annan bonus är att om ett fordon har ett giltigt boendetillstånd så får parkeringsvakten uppgifter även om det, så att de inte utfärdar onödiga böter.

Förutom att registra böter, så används Parkos applikation för att generera statistik baserat på de registrade överträdelserna. ”Om vi till exempel observerar att det är osedvanligt höga antal av överträdelser i ett specifikt område så kan vi undersöka de underliggande orsakerna och se hur vi kan skapa fler parkeringsalternativ,” förklarar Jean-Paul Vandewinckele. På så sätt arbetar Parko aktivt med innovation och optimering av parkeringsplatser och infrastruktur.

Tillförlitlig hårdvara

För att få ut det bästa av applikationen, slog Parko ihop sig med Tradelec for att hitta lämplig hårdvara. De fastnade snabbt för Toughpad FZ-X1 från Panasonic, på grund av dess kraftfulla processor, långa batteritid, utomhusskärm som kan användas även i regn och med handskar och integrerade funktioner, såsom datorplatta, GPS och smart telefon. ”Tack vara denna ”allt-i-ett” lösning kan vi vara säkra på att parkeringsvakterna alltid kan arbeta snabbt och enkelt utan att riskera funktionsstörningar eller fel, ”säger Daniël Frederickx.

Dessutom är den stryktåliga formfaktorn perfekt för den arbetsmiljö som parkeringsvakterna arbetar i. Anslutning via 3G eller 4G gör att synkronisering med back-office systemet sker omedelbart. ”Vi genomförde en testperiod under december månad. Det är en av de stressigaste perioderna så det var ett utmärkt tillfälle att testa plattans gränser,” förklarar  Jean-Paul Vandewinckele. "Testen gick bra så vi bestämde oss för att förse parkeringsvakterna med FZ-X1 redan i januari 2015”.

Fler framtida innovationer

Trots att den nya plattformen är så ny, så planerar Parko redan nya innovationer: “En integrerad e-ID läsare och betalningsmöljigheter är något vi funderar på,” tillkännager

Jean-Paul Vandewinckele. "Dessa enheter skulle kunna möjliggöra att våra parkeringsvakter kan utfärda eller förnya parkeringstillstånd ute på fältet, vilket skulle minska en ansenlig mängd pappersarbete. Förarna skulle kunna betala sina böter på plats genom att använda en integrerad betalterminal. Vi kommer att fortsätta investera och behålla vår position som innovatör.”