Flygbolag skrotar papper och penna till förmån för Toughpad FZ-G1

Magnus Klasson, Operational Director för West Atlantic i Norge, säger att företaget använder sina Panasonic Toughpad-enheter som EFB (Electronic Flight Bag)-lösningar.

- En av de viktigaste kriterierna i vårt sökande efter en lämplig lösning var att hitta enheter som tål stötar och klarar av tuffa förhållanden. Det händer ibland att enheterna faller i marken vid t ex av- och pålastningar av gods. Vi kan därför inte använda oss av ömtålig teknologi som lätt går sönder. Toughpad FZ-G1 är perfekt för oss. Den är robust och kan användas i alla väderförhållanden, oavsett om solen skiner eller regnet faller, säger Klasson.

Lättare att kontrollera lasten

West Atlantic har två uppsättningar av Panasonics Toughpad FZ-G1-enheter. En till var och en av de två piloterna på de flesta av bolagets flygplan. Syftet är att reducera flygbolagets stora mängd papper, som t ex manualer och säkerhetsdokument. Flera av de arbetsuppgifter som tidigare varit mycket tidskrävande på grund av den stora mängden fysiskt material har nu kunnat digitaliseras. Detta har bl a gjort det lättare att kontrollera lasten och temperaturen i lastutrymmet.

- Med Panasonic FZ-G1 är frakten säkrad via några enkla knapptryckningar. Informationen uppdateras utan att en massa papper måste transporteras vare sig luft- eller markledes. Vårt pappersanvändande är nu så gott som helt eliminerat, vilket förstås även gynnar miljön, säger Klasson.

Skräddarsydd för flygbolag

Toughpad FZ-G1 är skräddarsydd för de miljöer som flygbolagen verkar i. En av enhetens viktigaste tillgångar för just flygindustrin är dess anpassade skärmegenskaper. Förutom att skärmen inte går sönder när man tappar den kan piloterna lätt läsa av den i starkt solljus, tack vare skärmens reflexbehandlade yta.

 

Se gärna den här filmen som visar hur Toughpad FZ-G1 har förenklat arbetsuppgifterna för de anställda i West Atlantic.