• Fältförsäljning med Toughbook

Fältförsäljning med Toughbook

Processen för fältförsäljning baseras på ett enkelt antagande – att åka till kunderna och träffa dem är bättre än att hoppas på att få träffa dem.

Syftet är alltid att utvinna största möjliga värde av varje enskilt kundbesök, och det uppnås genom insikten att varje besök är en möjlighet att:

  • Genomföra en försäljning
  • Lösa kundens problem
  • Tillhandahålla information
  • Samla in information
  • Överträffa konkurrenternas säljargument
  • Göra kunden nöjdare
     
Vilka är de största hindren i processen?

Självständighet – För att kunna arbeta effektivt måste säljrepresentanter på fältet klara att upprätthålla försäljningen och att lösa kundproblem samtidigt. Men de måste klara uppgiften helt på egen hand, utan tillgång till supportteam och data och i teknikfientliga miljöer.

Restid – Resorna utgör ett konstant hinder i fältförsäljningsprocessen. Resvägen måste planeras noga för att optimera tid och kostnader – men rutterna är oftast välkända. Det andra stora problemet är sinande batterikraft. Säljrepresentanten kan tvingas avbryta resan på grund av att batterierna i den bärbara datorn tagit slut.

Kundernas tillgänglighet – Mycket av säljarens dyrbara tid kan gå åt till att vänta på att en kund ska bli tillgänglig. Det beror på att säljaren oftast reser till platsen där kunden arbetar.

Hur kan en Toughbook effektivisera processen?

Toughbook-datorer gör enskilda säljteam mer effektiva. Precis så enkelt är det faktiskt. Mer effektiva team innebär mer tid för försäljning. Och mer tid för försäljning innebär större intäkter.

Men hur kan Toughbook-datorer fungera så bra?

Trådlös åtkomst – Förstklassiga anslutningsmöjligheter gör att försäljaren kan samordna resurser från hela företaget för att lösa kundproblem och hålla säljprocessen rullande.

Designfunktioner – En dålig säljare sitter med sin bärbara dator på ett skrivbord på kundens stödavdelning och väntar på att kunden ska komma. Bra säljare använder teknik med de rätta funktionerna, som gör att de kan fortsätta säljprocessen i alla kundmiljöer – oavsett om det är ett kök, en produktionslinje, ett hektiskt showroom eller utomhus. På så sätt kan säljaren se vilka utmaningar kunden möter och indirekt förstå hur kunden arbetar.

Toughbook-datorer besitter dessa flexibla funktioner, eftersom de utformats för att fungera även i de tuffaste miljöer.

Dokumentation av konkurrenter -  Med Toughbook-datorer kan din säljstyrka samla information om konkurrenterna när de besöker kunder, och undersöka konkurrenternas produkter på fältet med hjälp av den inbyggda kameran.

Lång batteritid – Toughbook-datorns teknik för lång batteritid och energisnåla komponenter gör att säljarna kan fortsätta att sälja i stället för att sitta och vänta medan den bärbara datorn laddas.

Vikt och bärbarhet – Konkurrenterna skapar tunna och lätta bärbara datorer genom att ta bort komponenter. Resultatet är tunna, lätta och svaga datorer. Toughbook-datorer är hållbara datorer som tål att visas för kunden och som är tillräckligt lätta för att bäras hela arbetsdagen.